Of het nu terecht is of niet, veel advocatenkantoren worden geassocieerd met keiharde competitie, heel veel omzet en nog meer uren draaien. Te midden van dat landschap is Wijn & Stael Advocaten een oase van rust met een radicaal andere aanpak. Managing Partner Else Loes Pasma en HR-manager Eline van de Kreeke vertellen meer hierover. ‘Er werd echt naar me geluisterd, dat was volkomen nieuw voor me.’
Wijn & Stael Advocaten werkt weliswaar anders dan andere kantoren, maar, vooropgesteld, dat wil niet zeggen dat de kwaliteit bij Wijn & Stael Advocaten in het geding komt. Integendeel, zegt Managing Partner Else Loes Pasma. ‘Wij bijten ons graag vast in erg complexe, uitdagende zaken en leveren daarbij kwaliteit op het hoogste niveau.’ En dat doen ze onder meer op gebieden zoals arbeidsrecht, M&A, ondernemingsrecht, bestuursrecht, vastgoed en aanbestedingsrecht.
Vrijheid en vertrouwen
Het onderscheidende vermogen van Wijn & Stael – los van die kwaliteit – zit hem in de manier waarop de medewerkers met elkaar omgaan. Toverwoorden daarbij: verbondenheid, samenwerking, geen perverse financiële incentives, openheid, laagdrempelig, oog voor elkaar, maatschappelijke verantwoordelijkheid, luisteren, eigenaarschap, persoonlijke ontwikkeling, diversiteit en inclusie. De bedrijfscultuur laat zich wellicht nog het beste samenvatten met vrijheid en vertrouwen, binnen kaders uiteraard. Deze visie van Wijn & Stael op legal leaderschip is voor Eline van de Kreeke precies de reden geweest om dit voorjaar te solliciteren naar de functie van Manager HR. ‘Ik heb op verschillende Zuidas-kantoren gewerkt en zocht bewust naar een moderne werkgever die echt kijkt naar de mens. In die korte tijd heeft Wijn & Stael die verwachting al helemaal waargemaakt.’
Empathisch luisteren
Van de Kreeke illustreert dit met een paar voorbeelden. ‘Laatst hadden we een sessie met de partnergroep over een heel aantal onderwerpen, waaronder HR. Ik was van eerdere werkgevers gewend dat mijn bijdrage alleen bij mijn eigen expertisegebied gewenst was. Maar bij Wijn & Stael drongen ze erop aan dat ik moest blijven zitten, om ook mijn mening te geven over andere onderwerpen, zoals IT. Er werd vervolgens ook echt naar me geluisterd. Dit was een volkomen nieuwe ervaring voor me. Daarnaast weten mensen hier alles van elkaar, ook over privézaken. Wie je bent als mens doet er hier écht toe.’ Pasma vult aan: ‘Jaarlijks hebben we een brainstorm met alle partners. Die dag beginnen we ook altijd met empathisch naar elkaar te luisteren. Hoe gaat het echt met iemand? Zo hebben we een goede start voor de rest van de dag.’
Gelijke waardering
Volgens Pasma en Van de Kreeke zit deze werkwijze al 75 jaar lang in het DNA van Wijn & Stael. ‘Ze is organisch gegroeid, waarbij we de cultuur langzaam maar zeker hebben uitgebouwd met nieuwe ideeën om mensen te binden en te boeien.’ Zoals het idee om alle medewerkers in het kantoor dwars door elkaar te plaatsen. Iedereen werkt nu met iedereen samen, om te kunnen leren van de expertise van de ander. ‘Dat geeft een bijzondere dynamiek’, zegt Pasma. Nog zoiets is de gelijke waardering van de partners onderling. ‘Iets wat we een jaar of tien geleden hebben ingevoerd. Ongeacht hoeveel uren je je werkt, verdelen we wat overblijft gelijkelijk onder de partners. Ja, dat vergt onderling vertrouwen, maar als het werkt – en dat doet het bij ons – dan gaat iedereen “vliegen”.’