In bepaalde gevallen kan van een accountant méér worden verwacht dan de enkele naleving van de aan hem verleende opdracht, zo oordeelt het hof ’s-Hertogenbosch in een aansprakelijkheidsprocedure tussen een accountant en haar (voormalig) cliënt.
Op advies van de accountant had de cliënt de structuur van zijn onderneming gewijzigd. Dit bleek echter nadelige gevolgen te hebben voor bepaalde franchiseovereenkomsten die hij na de herstructurering binnen zijn concern wilde overdragen. Volgens de cliënt heeft de accountant een beroepsfout gemaakt door hem niet voorafgaand aan de herstructurering op dit risico te wijzen. De accountant betoogt dat van een beroepsfout geen sprake is, aangezien het geven van juridisch advies over de overdracht van de franchiseovereenkomsten geen onderdeel uitmaakte van haar opdracht.
Het hof geeft de cliënt gelijk. Wanneer een accountant een cliënt adviseert over een te nemen beslissing, brengt de op hem rustende zorgvuldigheidsplicht mee dat de accountant de cliënt in staat stelt om goed geïnformeerd te beslissen. Het antwoord op de vraag of en in welke mate een accountant de cliënt daarbij behoort te informeren over en te waarschuwen voor een bepaald risico, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Daarbij zijn onder meer van belang (i) de ernst en omvang van het risico, (ii) de mate van waarschijnlijkheid dat het risico zich zal realiseren en (iii) de mate waarin de cliënt ervan blijk heeft gegeven zich reeds van dat risico bewust te zijn. In een concreet geval kan de zorgplicht van de accountant meebrengen dat hij gehouden is om méér informatie te verstrekken dan nodig voor de enkele uitvoering van zijn opdracht. Ook in deze zaak was dat het geval. De accountant had haar cliënt moeten waarschuwen.
Meer weten over deze uitspraak? Noor Zetteler schreef een uitgebreide annotatie in JOR 2023/307.