In het vorige blog stonden de juridische valkuilen bij een bedrijfsovername centraal. In deze blog gaan wij in op de juridische documentatie.
Een bedrijfsovername is vaak een belangrijk moment voor zowel koper als verkoper. De (financiƫle) belangen zijn vaak groot en dat rechtvaardigt het gebruik van allerlei juridische documenten waarin afspraken zo duidelijk mogelijk worden vastgelegd. Om een indruk te geven van de juridische documenten die wij doorgaans tegenkomen in overnametrajecten geven wij hieronder een overzicht:
- Intentieovereenkomst: in de beginfase van het juridische deel van het overnameproces, ondertekenen verkoper en koper vaak een intentieovereenkomst (ook wel een Letter of Intent genoemd). In een intentieovereenkomst worden afspraken gemaakt over de mogelijke overname, bijvoorbeeld over het tijdspad, uitgangspunten voor de koopprijs, voorwaarden die moeten worden vervuld om de overname uiteindelijk af te ronden (denk aan goedkeuring van de raad van commissarissen of de Autoriteit Consument & Markt), geheimhouding, exclusiviteit en het door koper uit te voeren due diligence onderzoek;
- Koopovereenkomst: de koopovereenkomst tussen koper en verkoper wordt ook wel de SPA (Sale and Purchase Agreement) genoemd. Dit is doorgaans een uitgebreid document en bevat afspraken over bijvoorbeeld de koop/verkoop van de onderneming, de koopprijs, garanties van verkoper aan koper en beperking van de aansprakelijkheid van verkoper;
- Arbeids- of managementovereenkomst: soms acht koper het wenselijk dat verkoper of ander sleutelpersoneel voor enige tijd na de overname werkzaam blijft voor de targetvennootschap. Bijvoorbeeld voor overdrachts- en integratiewerkzaamheden, het opzetten van de business in een nieuwe markt of het afwikkelen van een project. Een arbeidsovereenkomst of een managementovereenkomst kan dan de aangewezen overeenkomst zijn om verkoper of ander sleutelpersoneel nog te binden aan de targetvennootschap;
- Huurovereenkomst: het komt vaak voor dat verkoper van de targetvennootschap tevens de eigenaar is van het vastgoed waarin de targetvennootschap is gevestigd. De overname kan een goed moment zijn om nieuwe (marktconforme) afspraken te maken tussen verkoper (als verhuurder) en de targetvennootschap (als huurder), waarbij koper eisen kan stellen aan de huurovereenkomst, als nieuwe eigenaar van de targetvennootschap (bijvoorbeeld een koopoptie op het vastgoed ten gunste van de huurder of afspraken over de maximale jaarlijkse indexatie);
- Zekerheidsdocumentatie: een prudente koper zal in verband met de overname zekerheid eisen van verkoper. Mocht koper een claim hebben op verkoper (bijvoorbeeld uit hoofde van de in de koopovereenkomst afgegeven garanties), dan vist koper mogelijk achter het net als verkoper geen geld meer blijkt te hebben en dus geen verhaald biedt. Om dat te voorkomen kan koper bijvoorbeeld zekerheid in de vorm van een bankgarantie, escrow-regeling of vermogensinstandhoudingsverklaring eisen. De afspraken ten aanzien van deze zekerheid (bijvoorbeeld de looptijd van de zekerheid en het bedrag van de zekerheid) wordt vastgelegd in de zekerheidsdocumentatie.
Uiteraard is het mogelijk dat er allerlei andere afspraken/documentatie aan de orde zijn tussen partijen, maar partijen moeten normaal gesproken in ieder geval rekening houden met het opstellen, uitonderhandelen en ondertekenen van bovengenoemde documentatie.
In het volgende deel (deel IV) van de blogreeks M&A gaan wij in op de garanties in de koopovereenkomst.
Blogreeks
Wilt u alles weten over de (ver-)koop van een onderneming?
Dit blog maakt deel uit van een blogreeks over de verschillende fases en juridische onderwerpen die spelen bij de (ver-)koop van een onderneming. U vindt een overzicht van alle onderwerpen door te klikken op deze link.