De Afdeling gaat in een recente uitspraak in op de vraag of strategische keuzes binnen een bedrijfsvoering als ‘bedrijfs- en fabricagegegevens’ moeten worden aangemerkt en hoe het begrip ‘milieu-informatie’, en met name milieu-informatie over emissies, moet worden uitgelegd. Wat was er aan de hand?
Gelredome wilde enkele jaren terug in de gemeente Arnhem een extra indoor nachtevenement organiseren. Hierover heeft zij in 2017/2018 overleg gehad met de gemeente, waarvan op enig moment een (ongedateerd) verslag is opgesteld. In dat verslag staat de naam genoemd van de maand waarin dit evenement zou plaatsvinden. Dit betreft een bijzondere maand om een indoor nachtevenement te organiseren. Gelredome wilde in die specifieke maand de eerste zijn om een indoor nachtevenement te organiseren en wilde dus niet dat andere organisatoren hiervan op de hoogte zouden raken. Verder heeft Gelredome aan de gemeente Arnhem in deze voorfase van haar plannen gevoelige onderzoeksgegevens verstrekt over bodemtrillingen door activiteiten in het stadion.
Op 11 december 2018 verzoekt een derde om openbaarmaking van voornoemde informatie op grond van de Wob. Gelredome stelt dat de genoemde maand in het gespreksverslag bedrijfs- en fabricagegegevens betreft. Zij wil niet dat de maand openbaar wordt gemaakt vanwege haar concurrentiepositie. Ook betreffen de onderzoeksgegevens bedrijfs- en fabricagegegevens die het college ten onrechte als milieu-informatie zou hebben aangemerkt. Het college beslist desondanks om deze informatie openbaar te maken. Volgens Gelredome ten onrechte. Maar is dat zo?
Bedrijfs- en fabricagegegevens
Onder de Wob werd onderscheid gemaakt tussen verschillende weigeringsgronden in verband met bedrijfs- en fabricagegegevens. De Wob bepaalde dat vertrouwelijk met de overheid gedeelde informatie met bedrijfs- en fabricagegegevens niet openbaar kon worden gemaakt: het betrof een absolute weigeringsgrond. Wanneer bedrijfs- en fabricagegegevens niet vertrouwelijk met de overheid waren gedeeld werd een belangenafweging gemaakt: dan was bij openbaarmaking mogelijk sprake van onevenredige benadeling van het betreffende bedrijf. In de Woo is dit onderscheid nog explicieter gemaakt in twee weigeringsgronden in artikel 5.1 lid 1 sub c (absolute weigeringsgrond) en artikel 5.1 lid 2 sub f (relatieve weigeringsgrond) Woo.
In de uitspraak van de Afdeling stond een Wob-verzoek centraal, die nog aan de hand van dit ‘oude’ recht werd beoordeeld. De Afdeling haalt standaard-jurisprudentie aan (r.ov. 6.2) en overweegt dat de weigeringsgrond bedrijfs- en fabricagegegevens die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld restrictief moet worden uitgelegd. Van bedrijfs- en fabricagegegevens is slechts sprake, indien en voor zover uit die gegevens wetenswaardigheden kunnen worden afgelezen of afgeleid met betrekking tot de technische bedrijfsvoering of het productieproces, dan wel met betrekking tot de afzet van de producten of de kring van afnemers en leveranciers. De Afdeling vindt dat het ongedateerde gespreksverslag met daarin genoemd de maand die Gelredome geheim wilde houden als zulke informatie kan worden beschouwd: het gaat volgens de Afdeling, gelet op de door Gelredome geschetste context op de zitting, om bedrijfsvertrouwelijke informatie en een strategische keuze binnen haar bedrijfsvoering die zij met het oog op concurrentie geheim wil houden. Het college heeft ten onrechte de maand openbaar gemaakt.
Had deze zaak onder de Woo anders uitgepakt? Waarschijnlijk niet. Onder de Woo geldt op basis van de absolute weigeringsgrond in artikel 5.1 lid 1 sub c Woo nog altijd dat bedrijfs- en fabricagegegevens die vertrouwelijk aan de overheid zijn medegedeeld in beginsel niet openbaar worden gemaakt.
Overigens merken wij in de praktijk dat bij gespreksverslagen regelmatig aan de weigeringsgrond ‘informatie ten behoeve van intern beraad’ wordt gedacht. Deze weigeringsgrond speelt hier echter geen rol omdat er een derde (Gelredome) bij betrokken was. Dan kan van intern beraad (informatie uitsluitend bedoeld voor afstemming, advisering, etc., binnen een overheid) niet meer worden gesproken.
Milieu-informatie
Naast het gespreksverslag heeft het ook onderzoeksresultaten uit een powerpointpresentie (hierna: de onderzoeksgegevens) openbaar gemaakt omdat zij vindt dat deze aangemerkt moeten worden als bedrijfs- en fabricagegegevens en meer specifiek als milieu-informatie over emissies in het milieu. Onder de Wob was de absolute weigeringsgrond ten aanzien van bedrijfs- en fabricagegegevens niet van toepassing als het milieu-informatie betrof: dan vond een belangenafweging plaats (relatieve weigeringsgrond). Onder de Woo is het systeem van de wet veranderd: bepaald is dat zowel de absolute als de relatieve weigeringsgrond op het gebied van bedrijfs- en fabricagegegevens niet van toepassing is op milieu-informatie die betrekking heeft op emissies in het milieu (artikel 5.1 lid 7 Woo). Dergelijke milieu-informatie moet dus openbaar worden gemaakt.
Volgens Gelredome was er geen sprake van milieu-informatie. Tijdens de zitting bij de Afdeling heeft Gelredome toegelicht dat de onderzoeksgegevens volgens haar niet als milieu-informatie over emissies in het milieu aangemerkt kunnen worden, omdat de bodemtrillingen waarover het gaat worden veroorzaakt door autonome gelijktijdige bewegingen van een groep mensen en zij heeft daar zelf geen invloed op. De trillingen worden ook niet veroorzaakt door een mechanische bron, aldus Gelredome.